lördag 9 augusti 2008

Personligt varumärke

Först och främst skulle jag vilja mynta begreppet ”personligt varumärke”. Att skapa sig en stil och bygga sig en image är inte lätt och sker defenitivt inte över en natt. Det handlar isället om att ständigt efterleva den bild man vill att andra ska få av en själv som person. För att lyckas med detta kan man se på sig själv som ett presonligt varumärke precis som Ralph Lauren, Lidel, Hugo Boss, Volvo m.m. Dessa varumärken har lagt ut miljarder på att skapa sig en bild som du accossierar till då du hör deras namn. Denna accosiation är allt som oftast positiv men kan också vara negativ då man kanske har dåliga erfarenheter från företagen.
Detta förhållningssätt till marknadsföring går också att överföra till sig själv. Precis som dessa företag försökt skapa sig en positiv bild av företaget vill du genom att se på dig själv som ett varumärke bygga upp en positiv bild kring dig själv, därför är det viktigt att hela tiden ha följande frågeställningar med sig:

Hur vill jag bli uppfattad av andra människor?
Vad vill jag att de ska få för känsla vid tanken på mig?
Hur ska jag agera för att skapa denna bild av mig själv?
Osv.

Svaren på dessa frågorna skifftar ofta beroende på vilka människor du vänder dig till, i chefens ögon vill du kanske visa din ansvarsamma och förtroendeingivande sida medan du i blivande flickänens ögon vill bli sedd som attraktiv och intressant.
Denna delen är en av de största och mest betydelsefulla bitarna i skapandet av en egen stil och lägger grunden för hela din image och den viktigaste delen är att vara medveten om detta. Men det ska tydligt klargöras att det inte fungerar att bygga sitt ”personliga varumärke” på falska grunder eftersom detta tenderar att i slutändan skapa en negativ bild av personen som falsk och opålitlig. Man ska sträva efter att bygga en solid bild av sig själv och inte flera olika, man kan däremot visa olika sidor av den bild man bygger upp.

Tänk på att du med ord och klädsel hela tiden ska återspelga dina egna ideal och värderingar!

Inga kommentarer: