onsdag 20 augusti 2008

En god kaffe latte

Har nyligen blivit helt galen i kaffe med mycket mjölk vilket har resulterat i att jag ägnat hela denna morgon åt att försöka göra den perfekta kaffe latten. Orsaken till min nyligen funna kaffeförälskelse beror i högsta grad på att det är otroligt gott och suget efter Cafe Viskans goda frukost ofta är oemotståndligt stort, men har nu även insett att kunskapen om kaffet har blivit ett tecken på sofistikerat vetande.
Efter att jag ägnat några minuter på nätet åt att hitta receptet för kaffe latte insåg jag snabbt att det fanns mängder av tillvägagångssätt och ett enormt utbud av diverse andra kända och okända kaffesorter.
Som tydligt märktes har intresset för kaffe på senare tid blivit så stort att jag skulle vilja jämföra det med dagens intresse för vin, och konstigt är väll inte det då det som sagt finns ett kraftigt växande sortement av kaffesorter vilka snart tenderar att bli lika många som vinsorterna.
Kaffe har, som känt, länge haft en stor roll i vårat vardagsliv men numera nöjer sig inte svenska folket med en vanlig kaffekokare och färdigmalet gevalia, istället ska det vara hela bönor av något okänt märke som ska malas i egen kaffemal för att sedan bryggas i espressomaskinen som har sin givna plats i var och varannans kök.
Så snart dröjer det inte länge innan kafferecencenten har intagit sin plats i nyhetsmorgon för att betygsätta diverse exotiska kaffesorter och lära oss hur man ska brygga sitt kaffe. Och fel är väll inte det då vi nu har ett alkoholfritt alternativ till de populära vinprovningarna.

För er som är lika intresserade som jag av att lära sig konsten att göra den ”perfekta” kaffe latten tycker jag man kan besöka arlas recept på kaffe latte:

http://www.arla.se/Default____17517.aspx

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för den grymma kommentaren! :) Jag gör det med glädje ska jag säga! Förstår din urge för kaffe latte, det är inte svårt att bli inne på det! Ha en skitbra kväll!